1.1.4.3. Páros t-próba jobb-oldali ellenhipotézissel

8.13. példa. Emlékezet teszt
Egy főiskolán azt vizsgálták, hogy a 19. századi regényekből több dologra emlékeznek-e a hallgatók a könyv elolvasása után, szemben azzal, ha csupán a regényből készült filmet tekintik meg. Véletlenszerűen választott 7 hallgató mindegyike elolvasott egy könyvet és megtekintett egy (másik regényből készült) filmet, majd egy 20 pontos emlékezet tesztet töltöttek ki, mindkét regénnyel kapcsolatban. Az elért eredményeket a 8.5. táblázat tartalmazza. 5%-os szignifikanciaszinten állíthatjuk azt, hogy a könyvek olvasása után több dologra emlékeznek a hallgatók?
Forrás: (Bluman, 2012, pp. 500, Exercise 9-3)

8.5. táblázat. Emlékezet teszten elért eredmény a könyv olvasása, illetve a film megtekintése után
Hallgató 1 2 3 4 5 6 7
Könyv 90 80 90 75 80 90 84
Film 85 72 80 80 70 75 80
konyv <- c(90, 80, 90, 75, 80, 90, 84)
film <- c(85, 72, 80, 80, 70, 75, 80)
t.test(konyv, film, paired = T, alternative = "greater")

    Paired t-test

data:  konyv and film
t = 2.812, df = 6, p-value = 0.01533
alternative hypothesis: true difference in means is greater than 0
95 percent confidence interval:
 2.075   Inf
sample estimates:
mean of the differences 
                  6.714 

Az eredmény alapján azt mondhatjuk, hogy elegendő bizonyítékot találtunk arra, hogy a könyv olvasása után több dologra emlékeznek a hallgatók, mint a film megtekintése után.