Bevezetés az R-be 2.0 - Feladatgyűjtemény

Páros t-próba

1. feladat. Emlékezet-teszt.
Egy főiskolán azt vizsgálták, hogy a 19. századi regényekből több dologra emlékeznek-e a hallgatók a könyv elolvasása után, szemben azzal, ha csupán a regényből készült filmet tekintik meg. Véletlenszerűen választott 7 hallgató mindegyike elolvasott egy könyvet és megtekintett egy (másik regényből készült) filmet, majd egy 20 pontos emlékezet tesztet töltöttek ki, mindkét regénnyel kapcsolatban. Az elért eredményeket a lenti táblázat tartalmazza. 5%-os szignifikanciaszinten állíthatjuk azt, hogy a könyvek olvasása után több dologra emlékeznek a hallgatók?

Hallgató 1 2 3 4 5 6 7
Könyv 90 80 90 75 80 90 84
Film 85 72 80 80 70 75 80

Az állítás elenőrzésére páros t-próbát hajtunk végre.

  • \(H_0:\mu_1=\mu_2\)
  • \(H_1:\mu_1 > \mu_2\)
konyv <- c(90, 80, 90, 75, 80, 90, 84)
film <- c(85, 72, 80, 80, 70, 75, 80)
t.test(konyv, film, paired = T, alternative = "greater")

    Paired t-test

data:  konyv and film
t = 2.8121, df = 6, p-value = 0.01533
alternative hypothesis: true difference in means is greater than 0
95 percent confidence interval:
 2.07473     Inf
sample estimates:
mean of the differences 
               6.714286

Az eredmény alapján azt mondhatjuk, hogy elegendő bizonyítékot találtunk arra, hogy a könyv olvasása után több dologra emlékeznek a hallgatók, mint a film megtekintése után (\(t(6)=2.812; p=0,0153\)).