1. feladat. Emlékezet-teszt.
Egy főiskolán azt vizsgálták, hogy a 19. századi regényekből több dologra emlékeznek-e a hallgatók a könyv elolvasása után, szemben azzal, ha csupán a regényből készült filmet tekintik meg. Véletlenszerűen választott 7 hallgató mindegyike elolvasott egy könyvet és megtekintett egy (másik regényből készült) filmet, majd egy 20 pontos emlékezet tesztet töltöttek ki, mindkét regénnyel kapcsolatban. Az elért eredményeket a lenti táblázat tartalmazza. 5%-os szignifikanciaszinten állíthatjuk azt, hogy a könyvek olvasása után több dologra emlékeznek a hallgatók?
Hallgató | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Könyv | 90 | 80 | 90 | 75 | 80 | 90 | 84 |
Film | 85 | 72 | 80 | 80 | 70 | 75 | 80 |
Az állítás elenőrzésére páros t-próbát hajtunk végre.
konyv <- c(90, 80, 90, 75, 80, 90, 84)
film <- c(85, 72, 80, 80, 70, 75, 80)
t.test(konyv, film, paired = T, alternative = "greater")
Paired t-test
data: konyv and film
t = 2.8121, df = 6, p-value = 0.01533
alternative hypothesis: true difference in means is greater than 0
95 percent confidence interval:
2.07473 Inf
sample estimates:
mean of the differences
6.714286
Az eredmény alapján azt mondhatjuk, hogy elegendő bizonyítékot találtunk arra, hogy a könyv olvasása után több dologra emlékeznek a hallgatók, mint a film megtekintése után (\(t(6)=2.812; p=0,0153\)).