3. Sportpszichológiai vizsgálatok

„A sportpszichológiában alkalmazott tesztek, műszeres mérések egyrészt preventív jellegűek, azaz a probléma megelőzésére irányulnak. Az eredmények jelentős segítséget nyújtanak tehetséges sportolók kiválasztása során, valamint edzéskorrekció esetén. Amennyiben meglévő problémával érkezik a sportoló, a tesztek egyfajta támpontot adnak a szakembereknek a későbbi munka során alkalmazott módszerek kiválasztásához, azaz milyen területeken kell az adott sportolót fejleszteni. A műszeres mérések bizonyos egészségügyi szűrésére is alkalmasak (pl. perifériális látás vizsgálata).” (Balogh, 2016)

3.1. A főbb sportpszichológiai tesztek bemutatása

„Minden olyan teszt ebbe a csoportba tartozik, melynek felvételéhez nem szükséges bonyolult vizsgálati eszköz. Időtartamban néhány perc és kb. egy óra között lehet kitölteni őket. A sportpszichológiai teszteknek ót fő csoportját különítjük el:

  1. Teljesítmény-, és képesség tesztek
  2. Projektív tesztek
  3. Személyiségtesztek
  4. Egyéb, sportolókra fejlesztett tesztek
  5. Műszeres vizsgálatok eszközei

Az alábbiakban az egyes kategóriák főbb tesztjei kerülnek rövid bemutatásra.

  1. Teljesítmény-, és képességtesztek

WAIS-IV – Weschler Felnőtt Intelligencia teszt: A Wechsler Intelligenciateszt a hazánkban MAWI néven ismert mérőeszköz átdolgozott és modernizált változata, melyet 2008-ban fejlesztettek ki. A magyarországi adaptáció 2010 óta használatos. A teszt 16 éves kor felett alkalmazható. A WAIS-IV 4 indexet különböztet meg, amelyek az intelligencia eltérő aspektusait tárják fel:

  • Verbális megértés,
  • Perceptuális következtetés,
  • Munkamemória,
  • Feldolgozási sebesség.

Az indexekből felállított profil segítségével hasznos támpontot nyerhetünk a vizsgált személyek kognitív képességeiről. A WAIS-IV 10 szubtesztből és 5 kiegészítő szubtesztből áll:

  • A Verbális megértés szubtesztjei: közös jelentés, szókincs, általános megértés, szótalálás.
  • A Perceptuális következtetés szubtesztjei: mozaik-próba, mintakirakó, mátrixkövetkeztetés, képkiegészítés, súlybecslés.
  • A Munkamemória szubtesztjei: számterjedelem, betű-szám szekvencia, számolás.
  • A Feldolgozási sebesség szubtesztjei: kódolás, szimbólumkeresés, törlés.

WISC-IV - gyermek intelligencia teszt: A Wechsler Gyermek Intelligenciateszt a hazánkban MAWGYI és HAWIK néven ismert mérőeszközök átdolgozott és modernizált változata. 2003-ban fejlesztettek ki, a magyarországi adaptáció 2008 óta használatos. A WISC-IV indexei és szubtesztjei azonosak a felnőtt változatéval. Az indexekből felállított profil segítségével hasznos támpontot nyerhetünk a 6-17 éves fiatal sportolók kognitív képességeiről.

Test d2-Revision – Figyelem és összpontosítás teszt: A d2 a szelektív figyelem és a monotóniatűrés mérésére kidolgozott papír-ceruza teszt. Olyan figyelemvizsgáló eljárás, mely az információ feldolgozás sebességét, a szabálykövetést és a teljesítmény minőségi aspektusait tárja fel, s ez lehetőséget ad a koncentráció mértékének becslésére. Előnye, hogy tisztán a figyelmi teljesítményt méri, anélkül, hogy azt összemosná más speciális képességekkel (pl. számolás), továbbá fiatal sportolóknál is használhatjuk, mivel a teszt 9 éves kortól alkalmazható. A figyelmi kontrollfunkciók 3 összetevőben fejeződnek ki: az adott idő alatt teljesített anyag mennyisége; a munka minősége (hibaszám); és a teljesítmény időbeli mintázata (pl.: a fáradás hatása). Magyarországon korábban a Pieron tesztet alkalmazták első sorban a sportolók figyelmének vizsgálatára. A teszt az egyén teljesítményét a hibaszázalékhoz méri. Nem rendelkezik normákkal, így nem tudjuk, hogy mi számít alacsony, átlagos, illetve magas teljesítménynek, továbbá súlyos hiányossága, hogy viszonylag lassú munkavégzéssel is elérhető a 100%-os teljesítmény. A következőkben a projektív és személyiségtesztek közül ismerkedhetünk meg néhánnyal, melyet a sportpszichológia területén is használnak a szakemberek. Érdemes azonban megjegyezni, hogy e teszttípusokat (egy-egy kivétellel) a diszciplína ritkábban alkalmazza, mivel ezek inkább a klinikai pszichológia területén használatosak.

  1. Projektív tesztek

Frank (1939) projektív teszteknek nevezte el azokat a vizsgálati próbákat, amelyek során egy strukturálatlan ingeregyüttesnek kell jelentést adnia a kliensnek. Feltételezése szerint, ha új helyzetekbe kerülünk, magunkkal visszük a személyiségünkhöz tapadó szokásokat, megoldási módokat, s az új szituációban is a régi körülmények vezetik cselekvéseinket. Még inkább ez történik akkor, ha ez a helyzet strukturálatlan. Ilyenkor áll elő az, hogy saját belső mintáinkat (amiket korábban sajátítottunk el) vetítjük rá a strukturálatlan anyagra. A szubjektív úgy bukkan fel, mintha objektív volna, szinte szükségszerűen beleszövődnek személyiségünk jellegzetes vonásai. A projektív tesztek strukturálatlanságuk révén többértelmű felhívást intéznek a személyhez. A teljesítménypróbák inkább az izolált képességeket vizsgálják, a projektív teszt a személyiség egészét veszi célba. Az vizsgálati személy valósághoz való viszonyának szinte valamennyi aspektusa feltárulhat a projektív tesztelés során. (Oláh, 2006, idézi Balogh, 2016).

Tematikus Appercepciós Teszt (TAT): A 31 képből álló TAT a képzett értelmező számára feltárja a személyiség uralkodó hajtóerőit, a vizsgált személy érzelmeit, érzéseit, komplexusait és konfliktusait. A Rorschach-próba mellett a másik legnépszerűbb projektív eljárás. A teszt a vizsgálati személy tudattalan fantáziáinak elemzését, látens szükségleteinek feltárását segíti azáltal, hogy értékeli a személyképek sorozatáról alkotott történeteit. A TAT bármilyen átfogó személyiségvizsgálat esetében alkalmazható serdülő és felnőtt sportolók körében.

Szondi-teszt: A teszt a Szondi Lipót-féle ösztönlélektan mérőeszköze, melynek elmélet alapfeltevése, hogy fontosabb választásainkat lappangó ösztönadottságaink irányítják. A Szondi által kifejlesztett teszt az egyén projekciós hajlamaira alapozva, különböző emberekről készült fényképek rokonszenv és ellenszenv szerinti kiválasztása nyomán következtet a vizsgálati személy ösztönéletére. A teszt elvégzése során a 48 fényképet 6 sorozatban mutatják be a vizsgálati személynek, akinek 2 rokonszenves és 2 ellenszenves képet kell kiválasztania. A teszt 4 éves kortól alkalmazható.

Rosenzweig-féle Képes Frusztrációs Teszt (PFT): A frusztrációs tolerancia egyedi meghatározásának általánosan használt eszköze a PFT. A vizsgált személynek 24 különböző képet mutatnak, melynek mindegyike egy-egy frusztráló helyzetet ábrázol. Minden egyes képnél adott, felkínált válaszlehetőségekből kell a sportolónak kiválasztania, hogy az ábrán látható személy helyében miként reagálna. A teszt azt vizsgálja, hogy az egyén reakciója kifelé, a környezet felé vagy befelé, önmaga felé irányul-e. A válaszokat az alábbi módon csoportosíthatjuk:

  • akadályhangsúlyos, vagyis megtapad a problémánál
  • ítélet-jellegű, azaz a felelősséget hárítja
  • megoldás-orientált

A teszt segítségével bejósolható, hogy frusztráló helyzetekben milyen reakcióra lehet számítani a sportolóktól.

Rajztesztek: A projektív rajz elkészítésekor a rajzoló az instrukciót követve alkot, irányítás nélkül rajzol. Az instrukció csak minimális mértékben befolyásolja a rajzot, és alig ad információt a vizsgált személy számára. A klinikai munkában gyakran használják az emberalak, a család, az állatok, a fa vagy a ház ábrázolását diagnosztikus eszközként, illetve terápiás segédeszközként. A rajzok kifejezik a rajzoló egyéniségét, személyiségét, általános állapotát. Az alábbiakban két rajzteszt-típus kerül rövid bemutatásra.

Alakrajz-tesztek: Ide sorolhatók az ember-rajz tesztek (ember, család, elvarázsolt család, ember az esőben, stb.). A pszichodiagnosztikai tapasztalat azt igazolja, hogy a rajzolt alakok vonalvezetésükben, arányaikban, elhelyezkedésükben, ruházatukban, kimunkáltságukban stb. a rajzoló személyiségstruktúrájával és dinamikájával szorosan összefüggő jellegzetességeket mutatnak.

Farajz-teszt: farajzokat számos formai-technikai szempont szerint elemezzük. Ilyen szempont például a méret, vonalvezetés, rendezettség, a lomb–törzs–gyökér arány, az ágazat formája, törzsön lévő sérülés, odú megléte, stb. A farajzok szimbolikus értelmezése sajátos térszimbolikai alaptételeken nyugszik. A személyiség struktúrájáról, beállítódásáról, sérelmeiről, idői orientációjáról (a múlt élményeinél tapad meg, jelentudatos, vagy inkább jövőorientált) is információt nyerhetünk a farajz-típusú tesztek alkalmazása során.

A projektív rajztesztek előnyei és hátrányai:

  • Nem igényli a verbalitást, tehát visszahúzódóbb, bátortalan személyek számára segíti a bevonódást
  • Csoportosan is elvégezhető
  • Nem évül el
  • Megismételhető
  • A jelenség komplex
  • A rajzi szimbólumok individuálisan változnak.
  • Egy bizonyos rajzi ismérvet (pl. annak mérete) több különböző ok is létrehozhat.
  • Ugyanazt a rajzi jelenséget különböző személyeknél különbözőképpen is lehet értelmezni.
  • Problémát jelent a rajzi változók mérése, mivel vannak objektíven és szubjektíven megragadható ismertetőjegyek.

Lüscher teszt: Lüscher svájci pszichológus által kidolgozott módszer a személyiség pszichofiziológiai állapotának feltérképezését szolgálja. Arra a feltevésre épül, hogy a színek hatást gyakorolnak az emberre, ezért a színpreferenciák és a színelutasítások alapján kikövetkeztethetők bizonyos viselkedési irányultságok. A teszt többek között olyan jellemzők feltárására alkalmas, mint például a stresszel szembeni ellenálló képesség, a teljesítmény vagy a kommunikáció, de jól használható a testi tüneteket kiváltó pszichés stresszorok azonosítására is. A színválasztásokat többnyire tudattalan folyamatok irányítják, így a személyiség mélyebb rétegeibe nyerhetünk bepillantást, nem pedig a tudatos szférába, amit a papír-ceruza tesztek térképeznek fel. A teszt felvétele kb. 5-10 percet vesz igénybe, serdülő és felnőtt korban alkalmazható.

Wartegg: A Wartegg teszt az atematikus és tematikus módszerek között elhelyezkedő szabad rajzolási projektív eljárás, mely a személyiségstruktúra egészének megismerésére irányul. A Wartegg próbát önmagában nem, hanem komplett személyiségvizsgálat részeként alkalmazzuk. A tesztlapon nyolc darab 4 cm-es oldalú négyzet van, mindegyikben egy-egy rajzkezdeménnyel (pl.: pont, négyzet). A Wartegg által összegyűjtött rajzkezdemények egymással kapcsolatban álló elemek, melyek egy jelrendszer részeként szolgálnak. Az ábráknak felszólító jellegük van, melyek egy-egy életterületre irányulnak. Használatánál egyrészt formai, másrészt statisztikai értékelést végzünk. Utóbbi abban segít, hogy egy-egy karakterjegy kimagasló, vagy gyenge értékét láthassuk. A rajzok jelentéstartalma mellett számos értékelési szempont létezik (pl.: a vizsgálati idő, a rajzolás sorrendje, a kifejezés faktorai, stb.) Felnőtt és gyermek sportolóknál egyaránt alkalmazható (Kreácsik, 2004, idézi Balogh, 2016).”

„Metamorfózis-teszt: A metamorfózis-teszt segítségével pozitív és negatív azonosulások révén kaphatunk információkat a vizsgálati személyek belső világáról, én-képéről. A pozitív azonosulások azt mutatják meg, amivé a személy válni szeretne, a negatív azonosulások pedig azokat a tulajdonságokat, amelyeket szeretne elrejteni a külvilág elől. A teszt elsőre játékos jellegűnek tűnhet, azonban egyaránt alkalmazható gyermekeknél, serdülőknél és felnőtteknél is. A teszt kategóriákat kínál fel, pl. állat. A pozitív választások a „mi lennél, ha…” kezdetű állítással az azonosulások, míg a negatív választások a „mi nem lennél semmiképp…” kezdetű állítás az ellenazonosulások sorát adja.

  1. Személyiségtesztek

BIG5: A tesztet Caprara, Barbaranelli és Borgogni, (1993, 1999, idézi Balogh, 2016), hazai adaptációját Rózsa (2004, idézi Balogh, 2016) végezte. A BIG5 a személyiség mérésére kidolgozott átfogó önjellemző kérdőív. A 132 tételből álló mérőeszköz a személy alapvető érzelmi, interperszonális és motivációs jellegzetességeit méri. 15 éves kortól alkalmazható, a kérdőív kitöltése 20-40 percet vesz igénybe.

Dimenziói a következők:

  • energia
  • barátságosság,
  • lelkiismeretesség,
  • érzelmi stabilitás
  • nyitottság

Minden skála két további alskálára bomlik, amelyek a fő dimenziókon belüli finomabb osztályozást teszik lehetővé.

EPQ (Eysenck Personality Questionnaire): A teszt négy különböző dimenzió szempontjából jellemzi a vizsgálati személyt, melyek a következők: pszichoticizmus, extroverzió, neuroticizmus, vagy emocionális labilitás és konformizmus. A pszichoticizmus az egyének agresszivitásra való hajlamát, empátiás készségét, impulzivitását, kreativitását, konvencionalizmusát hivatott vizsgálni. Az extroverzió dimenziója a külvilág felé való nyitottságot, érdeklődését, vagy éppen ennek hiányát mutathatja ki. A neuroticizmus faktora a vizsgált személyek neurózisra (szorongással járó mentális probléma) való hajlamát jellemzi. A konformizmus az adott társadalmi viszonyokhoz való alkalmazkodó képességet vagy az alkalmazkodásra való képtelenséget fejezheti ki. Maga a teszt 90 eldöntendő kérdést tartalmaz, melyekre rövid gondolkodási idő után kell a vizsgálati személyeknek igen/nem típusú választ adniuk.

STAI Spielberger-féle Állapot - Vonás Szorongás Kérdőív: A STAI a szorongás erősségének mérésére kidolgozott 40 tételből álló kérdőív. Elkülönítjük a pillanatnyi szorongás, valamint a szorongás, mint személyiségvonás felmérésére szolgáló skálákat. A teszt segít tehát megkülönböztetni az átmeneti szorongási állapotot a szorongásra való általános hajlamtól. Az állapotszorongás skála rámutat az átmeneti feszültségekre, aggodalmakra, nyugtalanságra, amit főleg fizikai veszély és pszichológiai stressz válthat ki. A vonásszorongás skála a szorongásos zavarok feltárásárát és szűrésérét szolgálja. Érdemes megjegyezni, hogy bár a fenti két dimenzió elméletileg elkülönített, a vonásszorongás fokozott mértéke hajlamosít az állapotszorongásra. A tesztet serdülőknél és a felnőtt sportolóknál használhatjuk.

  1. Egyéb, sportolókra kifejlesztett papír-ceruza tesztek

CSAI-2: A kérdőív (Competitive State Anxiety Inventory – 2) Martens és munkatársai nevéhez kötődik. Ez volt az első sport specifikus vizsgálóeljárás (Lavallee, 2004, idézi Balogh, 2016). A kérdőív 27 állítást tartalmaz, magyarra 1994-ben Sípos Kornél standardizálta. A teszt a sportolók verseny előtti szorongásmintáit, valamint önbizalmuk szintjét vizsgálja. Huszonhét tételt tartalmaz, mely 3 skálába rendeződik, minden skálához 9 állítás tartozik:

  • Kognitív szorongás
  • Szomatikus szorongás
  • Önbizalom

A teszt előnye, hogy könnyen és gyorsan felvehető, gyakorlati élethelyzetet vizsgál, fiatal sportolóknál is biztonsággal alkalmazható.

ACSI-28: A kérdőív Smith és munkatársai (1995, idézi Balogh, 2016) által kidolgozott magyar mintára módosított változata. Első változata 87 tételből állt, melyet a kutatók később 28-ra csökkentettek. Ezek az állítások a sportoló személyes tapasztalatait fejezik ki. A huszonnyolc tétel hét skálába rendeződik, minden skálához 4 állítás tartozik:

  • Csapásokkal való megküzdés
  • Teljesítmény téthelyzetben
  • Célkitűzés/ mentális felkészülés
  • Koncentráció
  • Szorongásmentesség
  • Önbizalom és teljesítménymotiváció
  • Edző általi irányíthatóság

Az ACSI-28 könnyen és gyorsan felvehető, értékelhető, eredményei alapján pontosabb képet kaphatunk a sportoló problémáiról. Sport Motivációs kérdőív (SMS): A tesztet eredetileg Pelletier és mtsai készítették (1995, idézi Balogh, 2016). A sport motivációs kérdőív a sportoló motivációjának típusát hivatott meghatározni, azaz, hogy indíttatása, cselekedetei belső, vagy külső hajtóerők alapján működnek inkább. A teszt vizsgálja továbbá az amotiváció jelenségét is.

Az észlelt motivációs környezet a sportban, a PMCSQ -2: Az eredeti kérdőívet Newton és Duda fejlesztette ki (2000), a magyar adaptációt Révész és mtsai (2009, idézi Balogh, 2016) végezték. A kérdőív a feladat, illetve énközpontú beállítódást vizsgálja, csapatsportolóknál. A kérdőív segítségével azonosítható a motivációs környezet, továbbá akár a kiválasztási és tehetséggondozási rendszer kiegészítő elemévé is válhat. A teszt két főskálájához 3-3 alskála tartozik:

TASK, „feladat központúság”

  • Kooperatív tanulás
  • Csapaton belüli szerep
  • Fejlődésre való törekvés 
    EGO, „énközpontúság”

  • Hibázástól, büntetéstől való félelem
  • Egyenlőtlen elismerés
  • Csapaton belüli rivalizálás

  1. Műszeres vizsgálatok eszközei

A műszeres vizsgálatokat a kondicionális állapot felmérésére, az érzékelés és észlelés vizsgálatára használjuk a sportolók körében. Az alábbiakban a műszeres vizsgálatok négy csoportját tekintjük át 1-1 példával.

Munkapróbák, munkamód vizsgáló eszközök: A munkavégzés időtartamára, kézügyesség vizsgálatára, kudarctűrő készségre és a koordinációs készségre kiterjedő vizsgálatok tartoznak ebbe a csoportba. Példák:

  • Moede fonaltábla: kézügyesség és munkamód vizsgáló eszköz.
  • Crawford munkapróba: kézügyesség vizsgálata, disztributív figyelemvizsgálatokkal szokták kiegészíteni
  • Konstrukciós henger és konstrukciós korong: manuális képességet, munkatempót és koordinációs készségeket vizsgál.
  • Riccossay, ujjügyesség vizsgáló: az ujjak manipulációs készségét, továbbá a kudarctűrő készséget vizsgáljuk vele.

Motoros- és szenzomotoros funkciókat vizsgáló műszerek: Az érzékelés és észlelés, figyelem, koncentráció, manipulációs készség, valamint a monotónia tűrés mértékére vonatkozó vizsgálatok tartoznak ebbe a csoportba.

Komplex szenzomotoros vizsgáló és konfliktométer: A műszer a szenzomotoros funkciók vizsgálatára leggyakrabban használt különféle reakcióidő típusok mérésére (egyszerű, választásos és szelektív, vagy összetett) alkalmas. Ugyanakkor megfelel olyan új elemzési szempontoknak, mint a tréningezés lehetősége, és az igényszint, mint fontos munkamód jegy vizsgálatára is.

Kézkoordináció vizsgáló: A berendezés segítségével vizsgálhatjuk a szem-kéz koordinációját, a koncentrációt, a figyelmet, a monotónia tűrést és a kézügyességet is.

Kombinált disztributív figyelemvizsgáló: A készülékkel a megosztott figyelem, a kétkezes koordináció, valamint a monoton feladathelyzet okozta terhelés hatása vizsgálható. Egykezes és kétkezes vizsgálatra is alkalmas.” (Balogh, 2016)

3.2. A VTS (Vienna Test System) sportpszichológiai felmérésre alkalmas tesztjei

„Ebben az alfejezetben a számítógépesített vizsgálati eljárások során használt teszteket és ezek keretprogramját, a Vienna Test Systemet (röviden VTS) mutatjuk be. Az egyes tesztek részletes leírása mellett megadjuk a teszt főbb attribútumait is: milyen kompetenciákat vizsgál, milyen formái léteznek, mennyi idő szükséges a kitöltéséhez. A tanulmány végén szerepel egy áttekintő táblázat, amely a vezetői kompetenciákat és a VTS teszteket állítja párhuzamba.

A Vienna Test rendszer az osztrák Schuchfried GmbH által kifejlesztett számítógépes pszichológiai mérési tesztrendszer, mellyel a sportolók kognitív képességeit és személyiségjegyeit egyaránt mérni lehet. A számítógépes módszereket régóta alkalmazzák a pszichológiai mérőeszközök, egyedülálló előnyöket nyújtva ezzel a felhasználóiknak (pl. milliszekundumos mérési lehetőség). A standardizált tesztfelvétel a vizsgálatvezetőtől függő szubjektív tényezőket teljes mértékben kizárja, ez további előny a papír-ceruza tesztekhez képest. Az teszteredmények azonnal, pontosan és könnyen áttekinthetők, továbbíthatók különböző statisztikai feldolgozásokra, például a mérési adatok Excel táblázatban való megjelenítésére. A sportolók teszteredményeit az adatbázis tárolja, így azok később újabb vizsgálatok eredményeivel is azonnal összehasonlíthatók. A Vienna innovativitása és rugalmassága világszerte megfelel a szigorú minőségi elvárásoknak. A tesztrendszer könnyen használható, a vizsgálati személyre szabható, azaz sportág specifikus, mely rendkívül hasznos az adott sportoló / edző vagy akár csapat számára. Számos kompetenciát célzottan tud mérni, legyen szó akár problémamegoldásról, eredményorientációról, vagy célkitűzésről (pl.: teljesítménymotiváció, önbizalom). Döntési készségeket (döntési képesség, döntéshozatali stílus, kompetencia), az asszertivitási szintjét, együttműködési készségeket (konfliktuskezelés, csapatmunka, empátia, problémafókuszáltság, stb.) is mérhetünk vele. A stressz tűrés (frusztrációs tolerancia, stresszhelyzetben mutatott stabilitás), a szabálykövetés és a szimultán figyelmi kapacitás precíz vizsgálata is megvalósítható vele.

Sportpszichológiai szempontból a mérhető tényezők három csoportba sorolhatók:

Kognitív tényezők: Ide tartozik pl. a stressz, figyelem, memória, reakcióidő, előre jelzési készség (anticipáció), melyek egytől egyig fejleszthetőek.

Személyiségjegyek: Ezek a tulajdonságok meghatározzák a sportoló viselkedését kiélezett szituációkban, vagy pl. a helyét a csapatban. Mérhető az adott személy impulzivitása, motivációja, érdekérvényesítési készsége. Ezek azonosításával a sportoló felkészíthető a kiélezett helyzetek kezelésére.

Fiziológiai tényezők: A pulzus, légzésszám, bőrellenállás, stb. egyidejű mérésével pontosíthatók a sportoló fizikai reakciói téthelyzetek során, mely támpontot nyújt a sportpszichológusi felkészítő munkában Miért előnyös a Vienna Tesztrendszer alkalmazása:

  • Sportpszichológiai szempontból azonosíthatók az erősségek és a fejlesztendő területek.
  • Iránymutatást adhat az adott sportoló sportági alkalmasságára
  • Eszközt biztosít az edzőknek felkészülési és edzés tervek kialakításához/ módosításához.
  • Általános képet nyújt a sportoló készségeiről, személyiségéről
  • Új játékosnál segítséget nyújt a csapatba, környezetbe való beilleszkedés területén
  • Azonnali eredményeket ad
  • Kognitív mérőfeladatainak jelentős része alkalmas az adott tényező fejlesztésére,

Az alábbiakban olyan tesztek kerülnek bemutatásra, melyek a sportpszichológiai vizsgálatok eszköztárába sorolhatóak. A Vienna Test System (röviden VTS) egy számítógépesített tesztrendszer program, amely keretében számos tesztet lehet prezentálni. A program azt is lehetővé teszi, hogy saját teszteket dolgozzunk ki és használjunk a keretében. A VTS segítségével tetszőlegesen lehet komplett tesztcsomagokat összeállítani, elmenteni, tárolni és futtatni. Így a tesztadminisztráció teljesen automatikusan, sztenderd módon történik. Az egyes tesztek közé lehet pihenőidőket is beiktatni. A vizsgálat teljes ideje alatt jelen van egy vizsgálatvezető, aki előkészíti a vizsgálathoz szükséges eszközöket, fogadja a vizsgálati személyt, elmondja a tudnivalókat és az instrukciókat. Elindítja a tesztcsomagot a számítógépen, válaszol a vizsgálati személy feltett kérdéseire, de akár meg is szakíthatja a tesztadminisztrációt, ha az szükséges (például kérdés vagy valamilyen hirtelen fellépő probléma miatt). Megszakítás után újra elindíthatja a teszteket (Hőgye-Nagy és Kurucz, 2014).

Two- Hand Coordination 2HAND: A teszt a szenzomotoros koordinációt, illetve a két kéz koordinációjának készségét vizsgálja. Az ábrán is látható golyót kell a teszt során a minél rövidebb időn belül eljuttatni „A” pontból „B” pontba, hogy az nem érhet hozzá a falakhoz. tesztformától függően a sportolók ezt joystick-kal vagy kontrol karral (kézi tekerő) végezhetik. Életkorhoz nem kötött. Tesztidő: 8-15 perc

Döntési teszt: A teszt a reaktív stressztoleranciát, reakcióidőt és az esetleges figyelmi deficitet méri folyton és gyorsan változó vizuális és akusztikus ingerek segítségével. Egy komplex vizsgálati eljárás, amelyben a személy szín- és hangingerekkel találja magát szembe, ezekre különböző gombok és pedál segítségével kell reagálnia. Maga a válaszadás formája és a tesztfeladat egyszerű, ami nehézzé teszi, az az ingerek változásának a gyorsasága. A vizsgálati személy szükségszerűen túlterhelt lesz, ami stresszhelyzetet teremt. A tesztnek 6 formája létezik, kb. 6-15 perc alatt lehet kitölteni, tesztformától függően.

Párhuzamos figyelem teszt: A Párhuzamos figyelem teszt a szimultán kapacitást és a stressztoleranciát méri. A szimultán kapacitás azt jelenti, hogy a személy egyszerre foglalkozik rutin jellegű és kognitív teljesítményt igénylő (problémamegoldó) feladatokkal (többszörös tevékenység). A stressztolerancia arra utal, mennyire változik a teljesítmény rutin jellegű feladatok végzése esetében normál és stresszteli környezetben. Egy tesztforma létezik, amelyet kb. 40 perc alatt lehet kitölteni.

COG: A figyelmi funkció és koncentráció vizsgálatára alkalmas teszt. A teszt során a vizsgált személynek különböző ábrákat kell összehasonlítania. A COG a koncentráció képességét 3 változón keresztül közelíti meg. Az „energia” változó a feladat elvégzéséhez szükséges koncentrációt, a „funkció” változó nem minden feladat elvégzéséhez szükséges azonos mértékű koncentrációt mutatja, illetve a „precizitás” változó a teljesítmény minőségét jelenti. A teszt időkorlát nélküli formáiban az energiaváltozót vizsgáljuk, míg az időkorlátos tesztekben a funkciót és a precizitást. Tesztidő: 5-20 perc

LVT: A teszt a vizuális teljesítményt, az áttekintőképességet, valamint a vizuális szelektív figyelmet méri komplex környezetben. A sportolónak fókuszáltan, a zavaró tényezőket figyelmen kívül hagyva kell időnyomás alatt dolgozni. A kapott eredmény bejósolja, hogy egy összetett, vizuális zavaró ingerekkel terhelt környezetben milyen pontosan tudja a sportoló elkülöníteni a releváns ingereket az irrelevánstól, továbbá a teljesítmény változásáról is információt nyerünk. Ez rendkívül hasznos teszt a labdajátékokat űző sportolók számára. Tesztidő: 5-25 perc.

MDT: A teszt a figyelmi teljesítményt, valamint a motoros (reakcióidő) és kognitív (döntési idő) reakciók sebességét vizsgálja. A teszt jegyzi a korai, illetve a késői reakciókat is. A teszt során a centrálisan elhelyezkedő pont mozgására kell reagálni. Első sorban motor és autósportban ajánlják, mivel ott rendkívül fontos a pontos és gyors válaszadási készség. A tesztnek 3 formája létezik a nehézségi szint alapján. Tesztidő: mindhárom típusnál átlagosan 8 perc

MLS: A teszt statikus és dinamikus feladatokkal vizsgálja az ujjak, a kéz és a kar mozgásait. Mérhető vele a célzási készség (a mozdulat pontossága), a kézremegés (tremor), a kézkarmozgások pontossága, a kéz és az ujjak ügyessége, a kéz és karmozgások aránya, a csukló és az ujjak sebessége. A teszt 7 éves kor fölött, három formában végezhető el. Típusai szubtesztek számának alapján különíthetők el. Tesztidő: 15-20 perc (a rövid formára)

PP (Perifériás észlelés teszt): A PP teszt a sportolók perifériás észlelési képességeit vizsgálja. A sportoló a feladatmegoldások során a vizuális mező közepére figyel, de ezzel egy időben kell reagálnia a periférián megjelenő fényingerek bizonyos típusára. A kapott eredmény megmutatja a versenyző jobb és bal vizuális észlelési mezőjének szélességét fokban kifejezve. A téves riasztások, a kihagyások száma és a reakcióidő is értékelésre kerül.Tesztidő: 25 perc

SIGNAL (fókuszált figyelem teszt): Hosszú távú szelektív figyelem vizsgálatára kifejlesztett teszt. A képernyő teljes területén pontok jelennek meg, melyek véletlenszerűen eltűnnek, és más-más helyen megjelennek. A sportolónak fel kell ismernie és minél gyorsabban gombnyomással reagálnia, ha valahol a képernyőn 4 pont egy négyzetet alkot. Vagyis releváns jeleket kell az irreleváns ingerektől megkülönböztetnie. A teszt komplex vizuális ingerek regisztrációját értékeli időnyomás alatt, hosszabb időn keresztül. 7 éves kortól alkalmazható. Kitöltési idő: 14-25 perc

SIMKAP (Szimultán kapacitás): A SIMKAP a szimultán figyelmi kapacitást és a reaktív stressztoleranciát vizsgálja. A szimultán figyelmi kapacitás során a sportoló teljesítményét vizsgálja olyan helyzetben, amikor rutinfeladatokat és problémamegoldást igénylő feladatokat végez egyszerre. A stressztolerancia a teljesítménybeli különbséget figyeli rutinfeladatok végzése közben (alaphelyzetben és megnövekedett kihívások között). A tesztnek létezik egy rövidebb és egy hosszabb formája. Tesztidő: 15-40 perc (tesztformától függően)

SMK (Szem-kéz koordináció teszt): A teszt vizsgálja a szem-kéz, a két kéz, vagy a szem-kéz-láb koordinációt egy körcikk manőverezése által, ami saját magától mozog egy 3 dimenziós teremben. Az egyén koordinációjához szükséges időt a kapott információk és a feedback információi determinálják. Az eredmények megmutatják a változások mozgásszintű lekövetésének képességét, a szemmel érzékelt változások kézzel való lekövetési készségét Érdemes megjegyezni, hogy a rossz eredmény koncentrációs problémákból is eredhet. Tesztidő: 15 perc

ZBA (Anticipáció, mozgás-idő becslés teszt): A teszt segítségével mérhető a mozgásirány- és mozgásidő érzékelése, valamint a mozgás előrejelzésének képessége. A tesztben egy zöld labdát láthatunk gurulni a képernyőn, mindig más útvonalon és irányba haladva. Valamikor eltűnik, és láthatatlanul halad tovább. Ekkor megjelenik két vonal, s a válaszadónak akkor kell reakciót adni, ha úgy véli, a labda a második vonalhoz ért, miközben az is a feladata, hogy megjelölje azt a pontot, ahol a labda át fog haladni a célvonalon. Tesztidő: 15-25 perc

RISIKO (Kockázatvállalás teszt): A teszt fő változója a kockázatvállalási hajlandóság és a hatékonyság. A sportoló feladata, hogy minél több pontot szerezzen azáltal, hogy egy szabálytalanul mozgó labdát egy körönbelül tart. A feladatot négy különböző körülmény között kell végrehajtani, az egyes részek három menetből állnak. A kör sugarát a tesztet végző állíthatja be magának. A kapott pontszámok minden menet után visszajelzésre kerülnek, melyeket a sportoló figyelembe vehet az újbóli beállításkor. Az egyes körülmények a koordinálás nehézségében, illetve a követendő labda gyorsaságában térnek el egymástól. A teszt bármely életkorban alkalmazható. Tesztidő: Kb. 20 perc

Rezilancia teszt (BACO): Objektív személyiségteszt a reziliancia különböző aspektusainak vizsgálatára. A teszt a következő aspektusokban mér:

  • időnyomás
  • mások jelenléte
  • feladatok konfliktusa
  • váratlan helyzetek
  • inadekvát visszajelzések
  • nem megfelelő munkakörülmények” (Balogh, 2016)

Mindennapi figyelem teszt - Test of Everyday Attention – TEA

„A TEA a végrehajtó figyelmi aspektusokat vizsgálja akusztikus és vizuális modalitásban, négy faktor mentén: munkaemlékezeti kapacitás; figyelmi szelekció; figyelemváltás; fenntartott figyelem. A teszt a hétköznapi életből ismert ingereket, jeleket, illetve a hétköznapokban is gyakran megjelenő feladatokat alkalmaz és jelenít meg, melyek a feladathelyzetet életszerűvé teszik, megkönnyítik a személyek számára a teszthelyzet elfogadását, a feladatperspektíva felvételét és a megkívánt feladatelköteleződés kialakítását. Mindezek által a figyelmi funkcionálás realisztikusabb becslését teszik lehetővé. A TEA az egységes kontextusnak köszönhetően egyidejűleg, egy egységes feladatkészlet segítségével ragadja meg a figyelmi működés egyes aspektusait. A teszt nyolc altesztje egy képzeletbeli utazás jellemző élethelyzeteihez kapcsolódik.

Térképkeresés – a személynek egy nagyméretű színes térképem kell 80 db közismert szimbólumot (étterem, szerviz jelölése) megkeresni két perc alatt. Vizsgált tulajdonság – vizuális szelektív figyelem

Emeletszámlálás - a személynek egy elromlott lift hangjelzései alapján kell meghatároznia, hogy a lift hányadik emeleten áll meg. Vizsgált tulajdonság – fenntartott figyelem

Emeletszámlálás zavaró ingerek mellett - a személynek egy elromlott lift hangjelzései és zavaró hangjelzések alapján kell meghatároznia, hogy a lift hányadik emeleten áll meg. Vizsgált tulajdonság – hallási szelektív figyelem

Vizuális emeletszámlálás – a személynek egy lift helyzetét kell meghatároznia vizuális szint- és irányjelző ábrák alapján Vizsgált tulajdonság – figyelem váltás, kognitív flexibilitás vizuális jelzésekkel

Hallási emeletszámlálás – a személynek egy fel-, ill. lefelé közlekedő lift helyzetét kell meghatároznia akusztikus szintjelzések alapján. Vizsgált tulajdonság – figyelem váltás, kognitív flexibilitás akusztikus jelzésekkel

Telefonkönyv keresés – egy telefonkönyv meghatározott jelentésű jeleit kell bekarikázni adott idő alatt.

Telefonkönyv keresés kettős feladathelyzetben – egy telefonkönyv meghatározott jelentésű jeleit kell bekarikázni adott idő alatt, miközben hangjelzéseket kell megszámolnia. Vizsgált tulajdonság – figyelmi szűrés és megosztott figyelem

Lottósorsolás – egy céljelhez (nyerő számok a lottón) tartozó betűjelzéseket kell leírnia egy tíz percen keresztül hallott hangsorozat alapján.” (Balogh, 2016)

3.3. Videóelemzéses technikák bemutatása

„A videó alapú rendszereket lehet függetlenül működő kamerákkal is használni, azonban fontos, hogy a kamerák közvetlenül kapcsolódjanak a számítógéphez. A függetlenül működő kamerák esetében fontos, hogy legyen egy egyedi kiindulási pont az elemzés kezdetekor, ugyanis ennek hiányában időben eltolódhatnak a felvételek. Az egyéni indítás esetében szinte várható, hogy nem szinkronizálva történik. Ezt a problémát fokozza, ha kevesebb képet készítünk másodpercenként, mert ebben az esetben sokkal nagyobb az esélye a lehetséges időeltolódásnak a két vagy több kamera esetében. Az indító jel kialakítását és az időeltolódást el lehet kerülni, amennyiben a kamerákat egy mozgáselemző szoftver működteti.

Marker nélküli videó elemzés: A marker nélküli videó elemzéseket úgynevezett offline rendszereknek is hívják, ugyanis az azonosításra szolgáló tájékozódási pontokat utólag veszik fel. Ennek a rendszernek a nagy előnye, hogy olyan helyzetekben is lehet alkalmazni, amikor nem lehet markereket rögzíteni, például Olimpiai Játékokon, vagy más világeseményeken. Az azonosítás történhet manuálisan vagy automatikusan. Előbbi esetében a pontok bejelölése az egér segítségével, manuális digitalizálással történik, mely rendkívül monoton, idő- és humánerőforrás igényes folyamat. A nehézségek ellenére rendkívül fontos folyamat a marker nélküli mozgáselemzés, ugyanis a valós életből származó adatokat – melyek laboratóriumi körülmények között megismételhetetlenek – csak ilyen módszerrel tudjuk vizsgálni (pl. Londoni Olimpia: Usain Bolt 100m döntő, 2012). Az automatikus marker nélküli mozgás követés a test körvonalainak felismerésén alapszik.

Markeres videó elemzés: Ennek a típusnak a használata során a vizsgálni kívánt objektumnak a mozgás szempontjából legfontosabb pontjait markerekkel kell megjelölni, az elemző ezeknek a markereknek a helyzetét követi nyomon. A markereket úgy tervezték, hogy a lehető legnagyobb legyen a környező pixelek közötti kontraszt. Alapvetően megkülönböztetünk aktív és passzív markereket. Az aktív markerek valamilyen fény-, vagy hangjelzéssel működnek, míg a passzív markerek nem küldenek jeleket. Passzív markerek használata esetén nincs szükség összeköttetésre a mozgó objektum és az elemző között, a stratégiailag fontos pontokhoz kell rögzíteni a könnyű, speciális retroreflektív anyaggal bevont, vagy a környezetüktől jelentősen eltérő színnel (fehér-fekete) kialakított markereket. Ennek a megoldásnak előnye, hogy a felhelyezés és a viselés nem jelent kényelmetlenséget, így a mozgáselemzés nem befolyásolja magát a mozgást. A passzív markerek hátránya, hogy markereket a róluk felvett képek alapján azonosítani kell, melyeket később a szoftver referenciaként használ. A kamerák által felvett képeken a markereket környezetüktől fényességük alapján lehet elkülöníteni. A mozgást analizáló szempontjából a markerek információ vivőnek tekinthetők, középpontjuk koordinátáinak ismerete tulajdonképpen a megjelölt pontok helyzetének ismeretét jelenti. A mozgások vizsgálata során az egyes markerek trajektóriáinak felvételét nehezíti, ha valamelyik kamera felől nézve átfedés vagy takarás történik. Az ilyen, nem egyértelmű helyzetek feloldását a többi kamera által látott kép(ek)ből lehet elvégezni. Az eredményes mozgásanalízishez először a stratégiailag fontos pontokat kell kijelölni. Emberi járás analízisénél ezek: boka, térd, csípő, váll, könyök csukló és fej. A szabadidős- és versenysportolók esetében is rendkívül fontossággal bírnak az ilyen rendszerek. Például egy versenysportoló esetében (pl. futó), amikor század-, tized másodpercek döntenek a helyezések között, a mozgáselemzés segíthet a jobb eredmény elérésében. A rendszer segítségével minimális eltérések is észrevehetők, melyek szabad szemmel nem láthatók. Egy futás és járás vizsgálatával foglalkozó cég például markerek berajzolását követően négy nagyfelbontású kamerával, több látószögből veszi fel a vizsgáltszemély futását és többek között olyan kérdésekre ad választ az elemzés, mint mi az egészséges futóstílus a számomra, hogyan futok, mit kell javítanom, hogyan növelhetem a futásom hatékonyságát. A vizsgálat nem csak élsportolók számára elérhető, hanem a lakosság számára is.

Infravörös rendszerek: Az infravörös rendszerek használata speciális kamerákat igényelnek, melyek képesek rögzíteni az infravörös, vagy közel infravörös fényt visszaverő markereket. Ezek a rendszerek ellenőrzött (laboratóriumi) körülmények között használhatók, kerülve a tükröződő anyagokat illetve a napfényt. A kamera és egyéb eszközök (pl. gyorsulásmérő) szinkronizációja, az adatgyűjtés és a kamera tulajdonságainak beállítása (frekvencia, zársebesség) teljes egészében számítógép-vezérelt ezáltal nincs szükség az utófolyamatokra (adatpontok szinkronizációjára). A környezeti fényelnyomás növelésére a markereket infravörös fénnyel világítják meg stroboszkóposan. A környezeti fényelnyomást tovább növeli a kamera lencséjére helyezett, infravörös tartományban áteresztő szűrő.

Ultrahangos rendszerek: Az ultrahangos rendszerek esetében a markerek ultrahangot bocsátanak ki, melyet több mikrofon rögzít. Amikor egy marker ultrahangot bocsát ki, akkor a mikrofonok eltérő időintervallumban érzékelik a hangot annak függvényében, hogy milyen messze helyezkednek el a markertől. Három mikrofont használva a markerek pontos helyzetét (három dimenziós koordinátáit) meg lehet határozni. Általánosságban elmondható, hogy az ilyen rendszerek alacsony frekvencián működnek (50 Hz / marker). Ez a frekvencia érték tovább csökkenthető abban az esetben, ha növeljük a markerek számát, ám arra figyelni kell, hogy elkerüljük a markerek egyidejű jelküldését. Fontos továbbá az is, hogy ne legyen akadálya a hang terjedésének. A rendszer kis hatósugarából következően, rögzített helyen végzett mozgások elemzésére alkalmas, például a járás vizsgálata egy futópadon.

Inerciális mérőeszközök: A giroszkópok, gyorsulásmérők és bizonyos esetekben a magnetométerek kombinációja új megközelítésbe helyezi a mozgáselemzést. A gyorsulásmérő (accelerometer) szenzor számtalan helyen használatos, például az okostelefonokban, tabletekben ahol arra szolgál, hogy a készülékek érzékelni tudják a különböző mozgásokat, amelyekhez így automatikus feladatokat lehet párosítani (Dabnichki és Baca, 2014). A leggyakoribb felhasználási módja az, amikor a telefont forgatva a képernyő tájolási módja is ezzel szinkronban változik a fekvő és az álló képmegjelenítés között. A gyorsulásmérő valójában nem a fizikai gyorsulást mutatja meg, hanem a készülék térbeli mozgásáról ad információt. A gyorsulásmérő pozíció meghatározó értéke egy háromdimenziós vektorban ábrázolható. A háromdimenziós vektor X, Y, Z koordinátái -1- től +1 intervallumon belül vehetnek fel értéket. A három koordináta érték (x,y,z) azt mutatja meg, hogy például a készülék mennyire van megdöntve az alapértelmezett térbeli koordináta rendszerhez képest. A giroszkóp nagyon hasonló az előző részben tárgyalt gyorsulásmérő eszközhöz. Míg a gyorsulásmérő megmondja, hogy például a telefonunk milyen x,y,z pozícióban van, addig a giroszkóp arról tájékoztat, hogy ezt a pozíciót milyen gyorsan érte el a készülék. Tehát mozgás során a giroszkóp az X, Y, Z térbeli koordináta rendszerben megmondja, hogy az X, Y, Z tengelyeihez viszonyított elmozdulás sebessége mekkora. A kamerarendszerek segítségével képesek vagyunk komplex emberi mozgások elemzésére. Minél több kamerával dolgozunk, annál pontosabban tudjuk követni a mozgás, akár csapatjátékok esetében is.” (Balogh, 2016)

3.4. Saját fejlesztésű, sportágspecifikus pszichológiai mérőeszközök bemutatása

Fejlesztés alatt álló tesztrendszerről van szó, melyben hat alapsportágra (vívás, vízilabda, labdarúgás, kézilabda, asztalitenisz, kosárlabda) fokozott interaktivitást igénylő, úgynevezett „trükkös” tesztek kerülnek kifejlesztésre, melyek az egyes sportági pszichológiai elemzések eredményein alapulva többek között a mozgáskordináció, távolságbecslés, mozgó objektumok által leírt út előrejelzése, döntési képesség és stressztolerancia, illetve mentális állóképesség felmérésére irányulnak. Számítógépes eljárás során a vizsgálati személy olyan interaktív helyzetbe kerül, amikor a feladatmegoldása során képet kaphatunk a vizsgálati személyek készségeinek és képességeinek állapotáról és az esetleges hiányosságokról, illetve a hozzájuk kapcsolódó fejlesztési lehetőségekről.