mvst

Bevezetés

Az emberi gondolatok gazdag világában talán érdemes elkülöníteni a szakvéleményt a szubjektív vélekedésektől. A szubjektív vélekedést nem korlátozza semmi, de egy szakvélemény kialakításakor a szakember számos szempontot, érvet és lehetséges következtetést vesz figyelembe. A pszichológia tudományos igényességű művelése megköveteli, hogy egy pszichológiai szakvélemény következtetései összhangban legyenek a szakma aktuálisan elfogadott ismereteivel, de természetesen fenntartva a jogot szakmai korrekciók és akár felfedezések megfogalmazására is. A pszichológia empírikus jellege megköveteli a pszichológiai szakvélemény empírikus alátámasztását is, amit általában szisztematikus megfigyelések elemzésével érhetünk el.

A többváltozós statisztika ismerete és alkalmazása a pszichológusok számára az empírikus alapokon nyugvó következtetések megalapozottságát biztosítja. Ebben a tankönyvben a több éve zajló képzés tapasztalatain alapulva hat fő témakört ismertetünk részletesen. A cél, hogy a tananyag elsajátítása után a pszichológus (diák) kellő magabiztossággal kezelje a többváltozós pszichológiai jelenségek empírikus adatait, és adekvát következtetések levonására legyen képes. Ennek a célnak az elérését a tankönyv számos kidolgozott példán keresztül és az R szabad felhasználású program alkalmazásával segíti elő. A könyv valamivel bővebb ismeretet tartalmaz az elfogadható szint elsajátításához szükséges mennyiségnél, de a szerzők célja a kiváló tanulók segítése is, amit a részletes (de esetenként mellékletben megadott) kidolgozás biztosít.

A szerzők remélik, hogy a tankönyv lényegesen segíteni fogja az empírikus alapokon nyugvó és szakszerű adatelemzéssel alátámasztott pszichológiai vizsgálatok elterjedését.

Münnich Ákos, Nagy Ágnes és Abari Kálmán

   
 
Münnich Á., Nagy Á., Abari K. (2006). Többváltozós statisztika pszichológus hallgatók számára. v1.1.