Bevezetés
Az emberi gondolatok gazdag világában talán érdemes elkülöníteni a szakvéleményt a szubjektív vélekedésektől. A szubjektív vélekedést nem korlátozza semmi, de egy szakvélemény kialakításakor a szakember számos szempontot, érvet és lehetséges következtetést vesz figyelembe. A pszichológia tudományos igényességű művelése megköveteli, hogy egy pszichológiai szakvélemény következtetései összhangban legyenek a szakma aktuálisan elfogadott ismereteivel, de természetesen fenntartva a jogot szakmai korrekciók és akár felfedezések megfogalmazására is. A pszichológia empírikus jellege megköveteli a pszichológiai szakvélemény empírikus alátámasztását is, amit általában szisztematikus megfigyelések elemzésével érhetünk el.
A többváltozós statisztika ismerete és alkalmazása a pszichológusok számára az empírikus alapokon nyugvó következtetések megalapozottságát biztosítja. Ebben a tankönyvben a több éve zajló képzés tapasztalatain alapulva hat fő témakört ismertetünk részletesen. A cél, hogy a tananyag elsajátítása után a pszichológus (diák) kellő magabiztossággal kezelje a többváltozós pszichológiai jelenségek empírikus adatait, és adekvát következtetések levonására legyen képes. Ennek a célnak az elérését a tankönyv számos kidolgozott példán keresztül és az R szabad felhasználású program alkalmazásával segíti elő. A könyv valamivel bővebb ismeretet tartalmaz az elfogadható szint elsajátításához szükséges mennyiségnél, de a szerzők célja a kiváló tanulók segítése is, amit a részletes (de esetenként mellékletben megadott) kidolgozás biztosít.
A szerzők remélik, hogy a tankönyv lényegesen segíteni fogja az empírikus alapokon nyugvó és szakszerű adatelemzéssel alátámasztott pszichológiai vizsgálatok elterjedését.
Münnich Ákos, Nagy Ágnes és Abari Kálmán
|